HDS 90 jaar strand lichtletters.jpg HDS huldiging kampioenen medailles.jpg HDS jeugd met sproeier.jpg HDS Jeugd prijsuitreiking.jpg HDS Roy Jansen Veld.jpg
13 November Za

Zaalhockey 2019 - 2020

Nieuws afbeelding

Competitie data

07 / 08 december

14 / 15 december

04 / 05 januari

11 / 12 januari

18 / 19 januari

25 / 26 januari

01 / 02 februari

08 / 09 februari

15 / 16 februari

 

De F-teams starten pas in het weekend van 4 januari! De F-tallen spelen hun wedstrijden op zaterdag, de E6 & E8-tallen zoveel mogelijk op zaterdag maar kunnen in voorkomende gevallen ook op zondag (ochtend) worden ingepland. Doordat de bond niet alle hallen op de zaterdagen ochtenduren kunnen huren, speelt de jongste jeugd ook regelmatig op de zaterdagmiddag.

 

De D-jeugd zal, in verband met alle open dagen van middelbare scholen op zaterdagen, altijd op de zondag (waar mogelijk ’s ochtends), spelen.

 

Zaalhockey 

We gaan ervanuit dat iedereen deelneemt aan de zaalhockey, om je techniek te verbeteren, je conditie en de team spirit op niveau te houden. Er is voor de jeugd en jongste jeugd geen aparte contributie voor de zaal, deze in inbegrepen in het lidmaatschap.

 

Zaalschoenen, zaalsticks, keepersuitrusting

  • Een zaalhockeystick, bitje en scheendekkers zijn verplicht. 
  • Een zaalhandschoen is verplicht. 
  • Een zaalhockeybal is vrijwel gelijk aan een gewone hockeybal. Maar het is prettiger om met een speciaal voor zaalhockey bestemde bal te spelen
  • Legguards, klompen en andere uitrustingsstukken mogen geen scherpe kanten of uitsteeksels hebben. Metalen gespen aan keepersuitrustingen zijn ten strengste verboden, ook als ze zijn afgeplakt! Dus gebruik zaalriempjes.
  • De sportschoenen dienen schoon, vlak, zonder noppen en met een niet afgevende zool te zijn. Dit geldt ook voor de teambegeleiding, zaalleiding en scheidsrechters. De zaalschoenen dienen ook pas in de zaal cq kleedkamer te worden aangetrokken. Immers als je er buiten op loopt zijn ze al vies. Sommige zaalbeheerders controleren hier op.
  • Neem ook een flesje water mee 

Wedstrijdprogramma: 

Op de KNHB-site in de Standenmotor Zaal en in de standenmotor in de hockey.nl app is (vanaf eind november) het wedstrijdprogramma van alle teams te zien en ook de zaalwacht/zaalleiding data! Check de standenmotor wekelijks en daags voor de wedstrijd voor evt. wijzigingen in het programma. 

 

Digitaal wedstrijdformulier: 

In de zaalcompetitie wordt net als op het veld het digitale wedstrijdformulier gebruikt. 

 

Arbitrage: 

Wedstrijd duurt 35 minuten; na 17,5 minuut wisselen de scheidsrechters van helft. In de eerstejaars jongste jeugd (6E) duurt een wedstrijd 2 x 15 minuten, met 5 minuten rust. Een zaalteam heeft maximaal 12 spelers en 4 begeleiders

 

Wat houdt de zaalleiding in?

In de zaal wordt altijd een drieluik gespeeld. Je speelt dus als team twee wedstrijden per keer. Bij ieder blok wedstrijden is 1 van de 3 teams aangewezen als zaalleiding. Als je zaalleiding hebt, dan heb je dat dus ook over de wedstrijd tussen de twee niet-HDS teams. In het wedstrijdschema staat vermeld welk team zaalleiding heeft. De bedoeling is dat dit door ouders wordt gedaan. 

 

De taken van de zaalleiding? 

  • Tijd bijhouden (na 17,5 minuut wisselen de scheidsrechters van kant bij een dood spelmoment); er mag absoluut niet uit de tijd gelopen worden in verband met de strakke planning. Tijd is tijd. Dus goed opletten en de tijd door laten lopen; 35 minuten per wedstrijd en echt niet meer! Bij blessures wordt de tijd ook niet stilgezet.
  • Zorg dragen dat het digitale wedstrijd formulier wordt ingevuld stand bijhouden
  • Het ordelijk houden van de accommodatie en het aanspreken van teams op het gebruik van correct zaalschoeisel en het gebruik van zaalsticks 
  • Kinderen die later moeten spelen NIET laten inspelen naast het speelveld. 
  • Balken neerleggen/opruimen: De zaalleiding instrueert de teams bij aanvang en aan het einde van het hockeyprogramma bij het neerleggen en opruimen van de balken. De spelers van beide teams zijn verplicht hierbij hun medewerking te verlenen.  

Coaches/managers/spelbegeleiders: 

Ieder team ‘levert’ een scheidsrechter (met een C-kaart). De coach/manager moet voor beide wedstrijden de verificatiecode bij zich hebben. Zorg dat je als coaches/managers ook zelf kunt inloggen als scheids, om in noodgevallen een formulier zelf af te kunnen wikkelen. 

 

Als het digitaal afronden niet lukt, dan wel de stand en wedstrijdcode aan zaalcommissie mailen; dit moet dan uiterlijk zondagavond 19.00 uur aan de zaalcommissie worden doorgegeven per e-mail: [email protected].

 

Graag zorgvuldig hiermee omgaan, anders kost het ons heel erg veel tijd extra! 

 

En verder: De begeleider/coach is verantwoordelijk voor het gedrag van het team gedurende de gehele duur van het verblijf in de sporthal en ziet erop toe dat het team zich niet alleen in de zaal doch ook op de tribunes en in de verpozingsruimte en vooral ook in de kleedkamers behoorlijk gedraagt. Er mag absoluut niet gehockeyd worden in gangen, kleedkamers of buiten het veld. Bij eventuele schades zal de resp. club/team/ speler/ coach aansprakelijk worden gesteld.

 

Wat kan de teamouder doen?

Het is handig als de teamouder zorgt voor een rijschema naar de zalen en dat de teamouder een indeling maakt voor de zaalleiding. 

 

Wanneer zijn de trainingen tijdens het zaalhockeyseizoen?

Als de trainingsschema’s bekend zijn, staan ze op de site van, kijk ook bij je eigen team onder zaalhockey!


Het zaaltrainingsschema en het wintertrainingsschema start in de week van 2 december. Ook voor de zaalhockeytrainingen geldt dat verwacht wordt dat je jezelf afmeldt bij de trainer als je niet op de training kunt komen!

 

Sporthal Ockenburgh - Wijndaelerduin 27, 2554 BX Den Haag

Sporthal Zuidhaghe - Beresteinlaan 625, 2543 Den Haag

Sporthal Verburgh - Arckelweg 20, 2685 SM Poeldijk

Sporthal Wielepet - Heijdseweg 9, 2681 VN Monster

Sporthal GDA – naast HDS

 

Waar kun je terecht voor vragen over het zaalhockey?

Als je nog vragen of onduidelijkheden hebt over het zaalhockey dan kun je altijd bij Patrick Zellerer terecht. Dat kan telefonisch 06 538 41602 of via [email protected]

 

Bijlage